FAQ

FAQ

Vores service

  • Hvordan hjælper Flyforsinkelse.dk mig med at få kompensation?

    Når du anmelder din sag hos os, starter vi med at kontakte flyselskabet med kravet. Hvis de ikke svarer eller afviser kravet, kan vi derefter kontakte den pågældende trafikstyrelse eller gå videre til retten, hvis det bliver nødvendigt. Vores vedholdenhed er en af årsagerne til, at vi vinder mere end 99% af vores retssager.

  • Hvad koster det?

    Hos Flyforsinkelse.dk betaler du først for vores service, når vi vinder din sag. Får vi ikke medhold i dit krav, er vores service gratis, og vi dækker alle omkostninger til eventuel advokatbistand og retsgebyrer.

    Vores sagsomkostninger svarer til max. 30% inkl. moms af det inddrevne beløb.

    Vores sagsomkostninger inkluderer hele vores service. Du vil altså ikke komme til at betale mere, hvis din sag skal i retten.


    Sagsomkostninger per kompensationstype (DKK per passager inkl. moms):

    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 1 a): DKK 570
    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 1 b): DKK 900
    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 1 c): DKK 1350
    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 2 a): DKK 285
    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 2 b): DKK 450
    Kompensation iflg. EF 261/04 artikel 7, stk. 2 c): DKK 675

  • Kan jeg selv søge kompensation?

    Ja, alle kan henvende sig direkte til flyselskabet og kræve erstatning for forsinkelser. Men ofte afviser flyselskaberne disse krav med undskyldningen, at forsinkelsen var forårsaget af `ekstraordinære omstændigheder´, og det kan være svært at modbevise. Du bør derfor være parat til at forfølge sagen yderligere i retten og dermed betale advokatsalærer og andre omkostninger. Hvis du vinder sagen, betaler modparten disse udgifter. Du kan læse mere om dine rettigheder i EU's forordning 261/2004.

  • Hvorfor skal jeg bruge Flyforsinkelse.dk?

    Ved at bruge Flyforsinkelse.dk kan du koncentrere dig om andre ting, mens vi tager os af flyselskabet. Flyselskaberne forsøger ofte at gøre det så vanskeligt som muligt for passagererne at kræve erstatning. Vores mange års erfaring og samarbejde med nogle af de bedste advokater er nogle af ​​grundene til, at vi vinder de fleste sager.

  • Hvordan planter jeg et træ?

    Når du opretter en sag hos os, vil du automatisk få mulighed for at plante et træ på vores regning. Du støtter dermed vores samarbejde med Global Climate Institute om træplantning i sårbare områder. Rent praktisk vil du modtage en mail fra os, når vi accepterer din sag. I denne mail vil der være en kode (tree ID number) og et link til en side, hvor du kan indløse din kode og dermed plante et træ. Du kan vælge mellem tre forskellige projekter, når du skal plante dit træ - du kan læse mere om hvert enkelt projekt på siden. Når du har indløst din kode og plantet dit træ, vil du modtage et certifikat, som du kan printe ud og/eller dele på sociale medier. Det koster dig ingenting at plante træet, og det er helt frivilligt, hvorvidt du ønsker at benytte dig af muligheden. Du kan læse mere om vores træplantningsprojekt HER.

  • Hvad indebærer Udbetalingsgaranti ved retssag?

    I visse kampagneperioder tilbyder vi Udbetalingsgaranti ved retssag. Det betyder, at du kan få udbetalt din forventede kompensation af os, så snart vi sender din sag i retten. Du overdrager dermed dit krav mod flyselskabet til Flyforsinkelse.dk. Udbetalingsgaranti gælder for sager, der er oprettet i en gyldig kampagneperiode, og som efterfølgende sendes i retten. Hvis du ikke ønsker at gøre brug af tilbuddet om Udbetalingsgaranti ved retssag, er du altid velkommen til at fortsætte din sagsbehandling på de oprindelige vilkår.

Indsendelse af dit krav

  • Hvordan søger jeg?

    For at opstarte din sag mod flyselskabet, skal du udfylde vores anmeldelsesformular. Ud fra oplysninger om din flyvning estimerer formularen, hvor meget du har ret til i kompensation. Så bliver du bedt om at udfylde dine kontaktoplysninger og indsende din anmeldelse.

  • Hvilke dokumenter skal I bruge for at starte min sag?

    Når vi godkender din sag, beder vi dig om at uploade nogle dokumenter, der er nødvendige for at behandle dit krav. Vi beder om: En rejseplan fra dig og dine medrejsende med navn på passager(er), afgangstid, flynummer og reservationsnummer. Boardingkort eller billet kan også bruges. En aftale underskrevet af dig og dine medpassagerer, som tillader os at håndtere sagen mod flyselskabet. Få flyselskaber kræver stadig kopi af billed-ID. Det beder vi dig om at uploade, hvis dit flyselskab er iblandt disse. For at kunne åbne dine dokumenter, beder vi dig sende dem som pdf-, jpg- eller word-filer.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan finde min rejseplan, flybillet eller boarding pass?

    Rejseplan og flybillet
    Din rejseplan / flybillet bliver sendt til den e-mail du har angivet, da du købte din billet. Du skulle gerne kunne finde den i din indboks, medmindre du har slettet e-mailen. Prøv at søge på flyselskabets navn i din inboks eller i mappen med slettede e-mails. Hvis du ikke kan finde den her, kan du logge ind på flyselskabets hjemmeside og downloade rejseplanen igen, eller du kan kontakte flyselskabets kundeservice og bede om en kopi.

    Boarding pass
    Nogle flyselskaber kræver en kopi af boardingpasset for at behandle din sag. Hvis du har mistet dit boarding pass, og du ikke længere kan downloade det ved at logge ind på flyselskabets hjemmeside, kan du kontakte flyselskabet eller det rejsebureau, du har købt rejsen igennem og bede om et 'Boarding Certifikat'. Et Boarding Certifikat svarer til et boarding pass og kan bruges til at behandle din sag.

  • Hvordan uploader jeg de dokumenter, I skal bruge for at opstarte min sag?

    For at opstarte din sag har vi altid brug for en rejseplan eller flybillet. Du vil oftest have modtaget din rejseplan eller flybillet via e-mail fra flyselskabet, rejsebureauet eller en anden rejseudbyder. I enkelte tilfælde kan du have modtaget den pr. post. Rejseplanen eller flybilletten skal inkludere navn(e) på passager(er), flynummer, bookingreference og afrejsetidspunkt. Hvis du har din rejseplan eller flybillet på e-mail, kan du enten gemme dokumentet på din computer og uploade den til vores system derfra. Eller du kan sende den direkte fra din e-mail til klient@flyforsinkelse.dk (husk at inkludere dit sagsnummer). Hvis du kun har din flybillet eller rejseplan i udprintet form, kan du enten scanne, gemme og uploade den til vores system eller sende den på e-mail til klient@flyforsinkelse.dk (husk at inkludere dit sagsnummer). Hvis du har en smartphone kan du også tage et billede af din billet eller rejseplan og uploade dette eller sende det på e-mail til klient@flyforsinkelse.dk (husk at inkludere dit sagsnummer). I visse tilfælde kræver flyselskabet en kopi af et gyldigt foto id. I disse tilfælde vil vi bede dig uploade eller sende dette til os som beskrevet ovenfor.

    Tjek kompensation

  • Hvordan underskriver jeg den elektroniske aftale?

    For at kunne opstarte din erstatningssag har vi brug for en underskrevet aftale fra dig. For at gøre det så nemt som muligt for dig, kan du underskrive aftalen enten på din computer, tablet eller smartphone. På computeren kan du bruge din mus som "kuglepen", mens du kan bruge din finger til at underskrive aftalen på tablet og smartphone. På computere med touchscreen kan du også bruge din finger til at underskrive. Hvis du oplever, at vores system ikke anerkender din underskrift, kan du altid slette din underskrift ved at klikke på det røde kryds i nederste højre hjørne af skrivefeltet og derefter forsøge igen. Du kan forsøge lige så mange gange, du vil. Når du er tilfreds med din underskrift, kan du klikke på "godkend" i nederste venstre hjørne af skrivefeltet.

  • Kan jeg søge for mere end en person?

    Ja, du kan tilføje det antal personer, du vil medtage i din sag, under anmeldelsesformularen. Bemærk venligst, at vi på et senere tidspunkt vil bede om en aftale underskrevet af alle personer, der deltager i kravet.

  • Hvor langt tilbage i tiden kan jeg søge erstatning?

    I Danmark er forældelsesfristen for disse krav sat til 3 år efter forsinkelsen. Men vær opmærksom på at forældelsesfristen kan være kortere i det land, du har fløjet fra. Derfor anbefaler vi, at du anmelder din sag hurtigst muligt efter forsinkelsen.

  • Kan jeg få erstatning for andre omkostninger forårsaget af forsinkelsen?

    Ja, afhængigt af længden på din forsinkelse skal flyselskabet tilbyde forfriskninger, logi, transport og muligheden for to telefonopkald eller e-mails i ventetiden. Hvis du har haft ekstra omkostninger i den forbindelse eller måtte købe ny flybillet, kan vi hjælpe dig med at få refunderet disse. Upload venligst dine kvitteringer, når du uploader dine rejsedokumenter.

  • Kan jeg kræve erstatning for en flyvning betalt af min arbejdsgiver?

    Kompensationen følger passageren og ikke den, der har betalt billetten. Hvis du er forsinket under en forretningsrejse, er det dig som passager, der kan kræve kompensation. Dog tilfalder kompensationen virksomheden i de tilfælde, hvor et sådan forhold indgår i virksomhedens firma- eller rejsepolitik.

  • Flyselskabet nægter at betale kompensation. Kan jeg stadig ansøge på Flyforsinkelse.dk?

    Ja, det er ikke ualmindeligt at passagerer bliver afvist på forkert grundlag, når de kræver kompensation direkte fra flyselskabet. Vores advokater ved hvilke omstændigheder, der berettiger dig til kompensation, og tager de nødvendige retslige tiltag for at få flyselskabet til at betale. Hvis du har modtaget et svar fra flyselskabet, kan du sende det til os, når du anmelder sagen.

Processen

  • Hvor lang tid tager det?

    Når du anmelder din sag til Flyforsinkelse.dk, kan det tage alt fra et par uger til nogle år, før du modtager din kompensation. Den lange ventetid skyldes ofte flyselskabernes lange svartider eller manglende svar. Hvis ikke flyselskabet vil betale, kan det blive nødvendigt med en vurdering af forsinkelsen fra en af de europæiske transportmyndigheder, der har en gennemsnitlig svartid på 6-12 måneder. Skal sagen i retten, skal du også påregne 6-8 måneders behandlingstid. Den gode nyhed er, at der påløber renter på kompensationsbeløbet i den tid, hvor sagen er indgivet til retten.

  • Hvornår og hvordan får jeg min erstatning udbetalt?

    Når vi modtager kompensation fra flyselskabet, sender vi dig en e-mail, hvor vi beder om dine bankoplysninger (IBAN/SWIFT). E-mailen får du fra vores økonomiafdeling, der bruger e-mailadressen: post@e-conomic.com. Bemærk at det er en anden e-mail end den, du har modtaget opdateringer fra gennem sagsforløbet. Husk derfor at tjekke dit spamfilter. Når vi har modtaget dine bankinformationer, vil vi overføre din erstatning fratrukket vores salær. Overførslen kan tage 5-10 arbejdsdage. De bankinformationer, du deler med os, kan ikke misbruges af hverken os eller andre. IBAN/SWIFT kan kun bruges til overførsler til en konto, ikke fra en konto. Du kan derfor trygt dele disse informationer med os. I sjældne tilfælde kan flyselskabet udbetale kompensationen direkte til dig i stedet for os. I sådanne tilfælde vil vi bede dig overføre vores salær til os, som aftalt i vores kontrakt.

  • Flyselskabet har kontaktet mig direkte. Hvad skal jeg gøre?

    En gang imellem kontakter flyselskaberne vores klienter direkte. Som din partner håndterer vi al korrespondance med flyselskabet, så send venligst flyselskabets svar til vores sagsbehandlere, så vi kan gå videre med dit krav. Nogle flyselskaber overfører kompensationen direkte til passageren. Er det tilfældet så kontakt os straks, så vi kan rådgive dig til, hvad du skal gøre.

  • Kan to virksomheder håndtere min sag samtidig?

    Du kan kun få én kompensation pr. forsinkelse. Hvis flere virksomheder hjælper dig samtidig, kan du ende med at skulle betale sagsomkostninger til alle virksomheder, når din sag er vundet. Derfor er det vigtigt, at du kun bruger én virksomhed ad gangen.

Dine rettigheder

  • Hvilke lande er dækket?

    Alle 27 lande i EU og flere andre lande med tilknytning til EU er dækket, dvs. at du kan opnå erstatning ved forsinket, aflyst eller overbooket fly til eller fra et af disse lande. Se den fulde liste af lande dækket af EU-forordning 261/2004 her:

    Belgien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Belgien
    Bulgarien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Bulgarien
    Cypern (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Cypern
    Danmark (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Danmark
    Estland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Estland
    Finland (EU) - Klik herhvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Finland
    Frankrig (EU) (inkl. Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Frankrig
    Grækenland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Grækenland
    Holland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Holland
    Irland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Irland
    Island - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Island
    Italien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Italien
    Kroatien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Kroatien
    Letland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Letland
    Litauen (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Litauen
    Luxembourg (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Luxembourg
    Malta (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Malta
    Norge - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Norge
    Polen (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Polen
    Portugal (EU) (inkl. Azorerne og Madeira) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Portugal
    Rumænien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Rumænien
    Schweiz - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Schweiz
    Slovakiet (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Slovakiet
    Slovenien (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Slovenien
    Spanien (EU) (inkl. De Kanariske Øer) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Spanien
    Storbritannien* - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Storbritannien
    Sverige (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Sverige
    Tjekkiet (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Tjekkiet
    Tyskland (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Tyskland
    Ungarn (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Ungarn
    Østrig (EU) - Klik her hvis du har oplevet forsinket eller aflyst fly fra Østrig

    *Storbritannien er også dækket, men med egne regler, der afviger en smule fra EU reglerne. Flyforsinkelse vælger automatisk de regler, som giver den højeste kompensation.

  • Hvor længe skal mit fly være forsinket, før jeg har ret til kompensation?

    For at kunne få kompensation, skal dit fly ankomme mere end 3 timer senere end det planlagte ankomsttidspunkt. Ved aflyste fly afhænger det også af, hvornår flyselskabet informerede dig om ændringen. Men du skal mindst være 2 timer forsinket ved ankomst. Du kan prøve vores beregner for at se, om din forsinkelse giver dig ret til kompensation.

  • Hvor meget kan jeg få i kompensation?

    Kompensationsbeløbet er på mellem 125-600 euro pr. passager. Hvor meget du har ret til, afhænger af distancen, forsinkelsens omfang og om du rejser til eller fra et land uden for EU. Når du har indtastet dine flyoplysninger i vores anmeldelsesformular, kan du se, hvor meget du kan være berettiget.

  • Kan jeg få kompensation, hvis jeg blev omdirigeret til et tidligere fly end planlagt?

    Ja, du har ret til kompensation og bistand, hvis du ved flyaflysning varslet mindre end 14 dage før afrejse bliver omdirigeret til et fly, der afgår mere end to timer tidligere end din planlagte rejse. Hvis din flyaflysning er varslet mindre end en uge før det planlagte afgangstidspunkt, kan du få kompensation og bistand, hvis du bliver omdirigeret til et erstatningsfly, der afgår mere end én time før dit oprindelige afgangstidspunkt.

  • Kan jeg kræve kompensation, selvom flyselskabet betalte mit hotel eller andre omkostninger under forsinkelsen?

    Ja. I henhold til EU-forordningen kan du stadig have ret til en økonomisk kompensation, selv hvis du er blevet kompenseret for kost og logi.

  • Kan jeg få kompensation ved pakkerejser eller charterrejser?

    Ja, EU-forordning 261/2004's kompensationsregler og satser gør sig også gældende for pakkerejser og charterrejser. Ved pakkerejser har du mulighed for at søge kompensation enten gennem flyselskabet eller rejseselskabet, der solgte dig pakkerejsen. Flyforsinkelse.dk samarbejder med mange rejseselskaber for at sikre kompensation for de flypassagerer, der berøres af flyaflysning eller flyforsinkelse i forbindelse med pakkerejser. Vi hjælper også gerne dig med at få din retmæssige erstatning.

    Hvad er forskellen på en pakkerejse og en charterrejse?

    En pakkerejse er en rejse, der inkluderer minimum to yderligere aktiviter / services, f.eks. transport, overnatning, måltider eller turguides, i én samlet pris. Derudover, skal rejsen vare mere end 24 timer eller inkludere mindst en overnatning. En charterrejse er en rejse, hvor flyet er blevet chartret til et bestemt formål.

  • Jeg missede mit forbindelsesfly. Kan jeg få kompensation?

    Muligvis. Hvis de to fly købes som en del af samme rejse, med samme reservationsnummer, kan denne type forsinkelse også give dig ret til kompensation. Prøv vores beregner og se om det er muligt.

  • Kan I også hjælpe ved mistet bagage?

    Desværre er bagage ikke en del af den EU-forordning, som vi arbejder under. Vi anbefaler, at du kontakter dit forsikringsselskab i stedet.

  • Kan børn også få erstatning?

    Ja, EU-forordningen gælder for både børn og voksne. Børn har dermed ret til samme kompensationsbeløb som voksne, forudsat at du har betalt for et sæde for barnet. Spædbørn, der rejser gratis og uden eget flysæde, er ikke berettiget til erstatning. Hvis du har betalt et administrationsgebyr for at rejse med dit spædbarn, kan du være berettiget til kompensation afhængig af størrelsen på administrationsgebyret.

  • Hvad gør jeg, hvis flyselskabet, jeg rejser med, går konkurs?

    Flyforsinkelse.dk kan desværre ikke hjælpe med indhentning af kompensation i tilfælde af konkurser. Dette gælder både nye sager efter konkursbegæringen og eksisterende sager oprettet før konkursbegæringen. Her er en oversigt over, hvad du i stedet kan gøre, hvis et flyselskab, du rejser/skal rejse med går konkurs:

    1. Du har købt en pakkerejse, men flyselskabet går konkurs før din afrejsedato
    Din rejseudbyder har pligt til at få dig frem til din destination med et alternativt flyselskab. Hvis dette ikke sker, har du ret til at få refunderet det fulde beløb for din pakkerejse. Hvis du ankommer med forsinkelse pga konkursen, kan du have ret til et afslag i prisen. Alle henvendelser vedrørende dette skal ske direkte til din rejsearrangør.

    2. Du har købt individuelle flybilletter, men flyselskabet går konkurs før din afrejsedato
    Rejsegarantifonden dækker formentlig dine udgifter til flybilletterne, hvis du rejser fra og til en dansk lufthavn, og du kan dokumentere at have købt flybilletterne. Alle henvendelser skal ske direkte til Rejsegarantifonden. Hvis dine billetter er betalt med internationalt kreditkort (Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club), kan din bank søge erstatning på dine vegne. Alle henvendelser skal ske direkte til din bank.

    3. Du har købt en pakkerejse, men flyselskabet går konkurs under din rejse
    Din rejseudbyder har pligt til at få dig hjem fra din rejsedestination med et alternativt flyselskab. Hvis konkursen medfører ekstra overnatninger på destinationen, skal udgifter til disse dækkes af rejseudbyderen. Hvis konkursen medfører tidligere hjemrejse end planlagt, har du ret til et afslag i prisen. Alle henvendelser vedrørende dette skal ske direkte til din rejsearrangør.

    4. Du har købt individuelle flybilletter, men flyselskabet går konkurs under din rejse
    Rejsegarantifonden har ansvar for at arrangere din hjemrejse så tæt på din oprindelige hjemrejsedato som muligt. Alle henvendelser skal ske direkte til Rejsegarantifonden. Hvis dine billetter er betalt med internationalt kreditkort (Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club), kan din bank søge erstatning på dine vegne. Alle henvendelser skal ske direkte til din bank.

    Har du en privat rejseforsikring, er det også en god idé at kontakte dit forsikringsselskab for assistance.

Svartid

Denne hjemmeside bruger cookies
For at forbedre og tilpasse vores hjemmeside, service og annoncer, bruger vi cookies. Cookies bliver gemt i op til 12 måneder efter dit besøg og kan slettes i din browser.
Nødvendige cookies
Disse cookies bruges til at identificere dig som en unik bruger, når du indtaster data på hjemmesiden. De kan ikke fravælges og bliver gemt i max 1 time. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk
Ydeevne- og funktionalitetscookies
For at huske brugerpræferencer, måle og forbedre ydeevnen af elementer på hjemmesiden og for at beskytte dit data fra uautoriseret adgang, bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com
Statistikcookies
For at måle antallet af brugere, interaktioner og varighed af besøg på hjemmesiden m.m., bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com
Markedsføringscookies
For at kunne tilbyde relevant annoncering, bruger vi cookies til at koordinere vores annoncer på tværs af enheder, hjemmesider og browsere. Disse cookies kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com