Flypassagerers rettigheder

Dine rettigheder som flypassager: Forsinket, aflyst og overbooket fly

FLYSELSKABET AFVISTE SAG
Henrik missede sit fly i London pga forsinket boarding i København. Han søgte selv kompensation hos flyselskabet men blev afvist og bad derfor os om hjælp. Vi tog flyselskabet i retten og sikrede Henriks retmæssige kompensation.
HENRIK GAV IKKE OP OG FIK TIL SIDST 1.800 KR.

Flypassagerers ret til kompensation ved flyforsinkelse, flyaflysning og nægtet boarding er vedtaget i EU-forordning 261/2004. Forordningen skal sikre, at du, som flypassager, har de samme rettigheder ved lange forsinkelser og aflysninger uanset, hvilket flyselskab, du flyver med.

Reglerne er komplekse, og Flyforsinkelse.dk's advokater fører løbende retssager mod flyselskaberne for yderligere at præcisere, hvilke omstændigheder, der giver ret til kompensation. Ved at følge et af nedenstående links, kan du læse mere om dine rettigheder i forbindelse med de forskellige hændelser:



Hvornår er din rejse omfattet af forordningen?

Din flyrejse er omfattet af de europæiske flypassagerrettigheder, når du rejser inden for EU, eller din rejse starter i et EU-land. Din rejse er også dækket, hvis den starter i et land, der ligger uden for EU og slutter i EU - så længe flyselskabet er europæisk.

EU-forordningens medlemslande er alle lande i EU samt blandt andre: Norge, Island, Schweiz og det vestlige Balkan.

Dit krav på kompensation afhænger blandt andet af, hvilket flyselskab du rejser med på distancen. Vi har opsummeret reglerne nedenfor, så du nemt kan se, om du er dækket på din rejse:


Afgang i medlemsland – ankomst i medlemsland

Alle flyselskaber

Afgang i medlemsland – ankomst uden for medlemsland

Alle flyselskaber

Afgang uden for medlemsland – ankomst i medlemsland

Flyselskaber med hovedsæde i et EU-land

Bemærk! Der kan også være tale om passagerrettigheder uden for EUs medlemslande. Hvis din rejse ikke er omfattet af de europæiske flypassagerrettigheder, kan du evt. kontakte dit forsikringsselskab, pakkerejsenævnet eller forbrugerklagenævnet.


Det har du ret til, når flyet er forsinket eller aflyst

Er din rejse er dækket af forordningen, og er dit fly aflyst eller forsinket i flere timer, så er flyselskabet måske forpligtet til at hjælpe dig. Men hvilken slags hjælp har du krav på? Her kan du finde ud af, hvad du har ret til ved en aflysning eller en forsinkelse:


  • Ret til information
  • Ret til kompensation ved forsinkelse på mindst tre timer, aflysning eller boardingafvisning
  • Ret til refundering af din flybillet eller ombooking til en ny afgang, hvis dit fly bliver aflyst, eller hvis du bliver afvist ved boarding, fordi flyet er overbooket
  • Ret til refundering af ekstraudgifter til mad og drikke, indkvartering og transport mellem overnatning og lufthavn
  • Mulighed for at foretage 2 opkald eller sende e-mails
  • Ret til at klage og få adgang til klagemuligheder

Husk, at du altid skal møde op i lufthavnen senest 45 minutter før afrejse - også selvom du ved, at flyet er forsinket. Dette gælder, medmindre flyselskabet på skrift har meddelt andet. Er du i tvivl, om du har ret til kompensation? Prøv vores beregner og tjek din kompensation.


Sådan gør du krav på dine rettigheder

I Flyforsinkelse.dk er vi klar til at hjælpe dig til erstatning, når dit fly er forsinket, aflyst eller du er blevet nægtet boarding. Når du bruger Flyforsinkelse.dk, kan du hvile trygt ved, at din sag er i de bedste hænder. For at anmelde din sag, skal du blot udfylde dine rejseoplysninger, og det kan du nemt og hurtigt gøre ved hjælp af vores onlineformular.

Vi besvarer alle henvendelser inden for 2-4 hverdage. Vi kontakter først flyselskabet og gør krav på din erstatning. Vi sørger for løbende at følge op på kravet, hvis flyselskabet ikke vender tilbage inden for rimelig tid. Flyselskaberne kan afvise et krav, hvis forsinkelsen f.eks. skyldes force majeure, også kaldet ekstraordinære omstændigheder. Hvis dit flyselskabet afviser kravet, kan det være nødvendigt med en vurdering fra en af de europæiske trafikmyndigheder, eller fra en af vores dygtige advokater, som vurderer om de skal tage sagen i retten. Behandlingstiden for sager, der skal i retten, kan desværre være meget lang. I nogle tilfælde tager det et par måneder fra sagen er indgivet for retten, til der falder en afgørelse, og andre gange kan det tage helt op til et par år. Vi holder dig selvfølgelig opdateret under hele processen.


Få udbetalingsgaranti ved retssag

Skal din sag i retten, har du i særlige kampagneperioder mulighed for at få udbetalt din kompensation med det samme. Det betyder, at du slipper for at vente flere måneder, og i nogle tilfælde flere år, mens sagen er i retten. Læs mere om tilbuddet her.


Beregn din kompensation