Kompensation

Så meget er du berettiget til i kompensation

Hvis du som flypassager har været udsat for flyforsinkelse, aflyst fly, overbooket fly, strejke eller måske har misset dit forbindelsesfly, kan du være berettiget til kompensation. I 2004 vedtog EU en forordning, som sikrer flypassagerer ret til erstatning og bistand for ovennævnte hændelser.


Hvor meget kan jeg få i erstatning?

Hvis du har været udsat for flyforsinkelse, aflyst fly eller anden rejseforstyrrelse, kan du være berettiget til mellem 250 og 600 euro pr. passager. Beløbet er fastlagt efter, hvor langt du flyver, og hvor længe du er forsinket. Du kan være berettiget til:


  • 250 euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flyvning på 1.500 km eller derunder
  • 400 euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flyvning over 1.500 km inden for EU eller på en ikke-intern EU-flyvning på 1.500-3.500 km
  • 600 euro - Hvis du er over 4 timer forsinket på en flyvning på over 3.500 km uden for EU

Bemærk at flyselskabet i visse tilfælde har ret til at halvere kompensationen. Det gælder, hvis flyselskabet tilbyder dig omlægning af din rejse, så du ankommer til dit bestemmelsessted:


  • Højst 2 timer senere end planlagt ved rejser under 1.500 km
  • Højst 3 timer senere end planlagt ved rejser i EU på over 1.500 km og ikke-interne EU-rejser på 1.500-3.500 km
  • Højst 4 timer senere end planlagt ved flyrejser på over 3.500 km uden for EU

Skal jeg selv betale forplejning og overnatning under forsinkelsen?

Udover ovenstående kompensation har flypassagerer som hovedregel også ret til forplejning og to gratis telefonopkald eller e-mails efter to timers forsinkelse. Det gælder, uanset hvad der er årsag til forsinkelsen. Hvis din forsinkelse trækker ud, er flyselskabet forpligtet til at tilbyde at indkvartere dig på et hotel i ventetiden og betale transport til og fra lufthavnen.

Det er ikke altid, at flyselskaberne gør dig opmærksom på, at du også har krav på bistand i ventetiden. I visse tilfælde vil flyselskabet give dig vouchers på mad og hjælpe med booking og betaling af hotelværelse, hvis du har behov for det, mens du i andre tilfælde selv skal lægge ud for begge dele. Sørg derfor for at gemme kvitteringer på de ekstraomkostninger, du har i din ventetid. Som en del af vores service, kan vi i Flyforsinkelse.dk hjælpe dig med at få refunderet disse efterfølgende – selvfølgelig uden meromkostning.


Hvad skal jeg gøre, hvis mit flyselskab tilbyder mig gavekort i stedet for penge?

Ifølge EU-forordningen har flyselskaber ret til at tilbyde passagerer gavekort, rejsekuponer eller anden tjenesteydelse i stedet for kontant udbetaling af kompensationsbeløbet for en flyforsinkelse. Flyselskabets tilbud kan i visse tilfælde have en højere værdi end din kontante kompensation og kan derfor være interessant, hvis du ønsker at rejse med flyselskabet igen en anden gang. Vær dog opmærksom på, at du ikke er forpligtet til at acceptere flyselskabets tilbud og altid har ret til at afslå dette og bede om kontant udbetaling af din erstatning. Som din juridiske partner vil vi videreformidle eventuelle tilbud fra flyselskabet til dig, så du selv kan træffe valget mellem kontantbetaling eller gavekort.


Hvad skal jeg gøre, hvis flyselskabet nægter at udbetale kompensation pga ekstraordinære omstændigheder?

Flere passagerer oplever, at flyselskabet nægter at udbetale kompensation med henvisning til ekstraordinære omstændigheder. EU-forordningen frikender da også flyselskaberne for ansvar, hvis en flyforsinkelse eller flyaflysning er en direkte følge af en ekstraordinær omstændighed, eksempelvis dårligt vejr, sikkerhedstrusler og strejke.

MEN er det nu altid korrekt, hvis flyselskabet påstår, at flyforsinkelsen eller -aflysningen skyldes en ekstraordinær omstændighed? Ikke altid. Vi oplever desværre ind imellem, at flyselskaber påberåber sig ekstraordinære omstændigheder, selvom flyforsinkelsen i virkeligheden skyldes andre omstændigheder. I disse tilfælde har vi mulighed for at undersøge den virkelige årsag til flyforsinkelsen eller flyaflysningen og herefter kontakte flyselskabet med krav om kompensation, eller, hvis nødvendigt, tage sagen til en relevant trafikstyrelse eller retsinstans for en endelig afgørelse. Dette er en del af vores service og medfører derfor ingen ekstra omkostninger for dig.


Beregn din kompensation
Denne hjemmeside bruger cookies
For at forbedre og tilpasse vores hjemmeside, service og annoncer, bruger vi cookies. Cookies bliver gemt i op til 12 måneder efter dit besøg og kan slettes i din browser.
Nødvendige cookies
Disse cookies bruges til at identificere dig som en unik bruger, når du indtaster data på hjemmesiden. De kan ikke fravælges og bliver gemt i max 1 time. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk
Ydeevne- og funktionalitetscookies
For at huske brugerpræferencer, måle og forbedre ydeevnen af elementer på hjemmesiden og for at beskytte dit data fra uautoriseret adgang, bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com
Statistikcookies
For at måle antallet af brugere, interaktioner og varighed af besøg på hjemmesiden m.m., bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com
Markedsføringscookies
For at kunne tilbyde relevant annoncering, bruger vi cookies til at koordinere vores annoncer på tværs af enheder, hjemmesider og browsere. Disse cookies kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com