Er dit fly aflyst pga. coronavirus? Dine rettigheder, hvis flyselskabet tilbyder dig vouchers

d. 9. juni 2021

 

Problemer med at bruge din voucher.

 

De seneste mange måneders corona-restriktioner har medført utallige flyaflysninger. Og som om det ikke var nok, oplever mange nu også problemer med de vouchere, som flyselskaberne udsteder. Derfor bringer vi nedenfor en kort guide til, hvilke rettigheder du har, når dit fly bliver aflyst.

 

Hvis flyet afgår planmæssigt, men du vælger at aflyse

Hvis dit fly afgår som planlagt, men du ikke tager afsted, har du ikke krav på at få tilbagebetalt dine penge for flybilletterne. Dette gælder også, selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination. I visse tilfælde kan du ombooke din rejse eller få billetprisen refunderet, men da dette afhænger af billettypen, anbefaler vi, at du tjekker dine specifikke aftalevilkår.

 

Hvis flyselskabet aflyser din rejse – tilbagebetaling

Hvis dit flyselskab aflyser din rejse, har du krav på fuld tilbagebetaling. Dette gælder også, hvis du har købt billetten hos en billetformidler og ikke direkte hos flyselskabet. Hvis billetformidleren opkræver et ekstra gebyr for at refundere, anbefaler vi, at du kontakter flyselskabet, som ultimativt har ansvaret for, at du får pengene tilbage. Samtidigt skal du dog også være opmærksom på, at billetformidlere nogle gange opkræver høje gebyrer for at skaffe billetten til dig, hvilket i så fald betyder, at flyselskabet kun har fået en del af din betaling. Under disse omstændighder kan det blive svært for dig at overbevise flyselskabet at refundere hele beløbet. Derfor kan det være til gavn, hvis du henvender dig til både flyselskabet og formidleren. Hvis der går meget lang tid, uden at flyselskabet (eller billetformidleren) har tilbagebetalt dine penge, kan du kontakte din bank og gøre indsigelse mod kortbetalingen (dette fungerer dog kun, hvis du har købt din billet med betalingskort). Du bedes dog at undersøge i god tid, hvilke frister din bank ønsker at du overholder, i forbindelse med ønsket refusion af billetprisen. Venter du for længe, kan det være, at indsigelsen ikke mere kan gennemføres.

 

Hvis flyselskabet aflyser din rejse – tilbagebetaling i form af voucher

Hvis tilbagebetalingen foregår i form af en voucher, skal du være opmærksom på dens løbetid, om der er særlige vilkår for dens brug, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren, inden den udløber. Du skal også være opmærksom på, at din voucher kan blive ugyldig, hvis flyselskabet går konkurs. Hvis du fortryder, at din tilbagebetaling er sket i form af en voucher, kan du få udbetalt dens værdi, hvis den kan klassificeres som en ikke-vederlagsfri elektronisk tjeneste. Din voucher er en ikke-vederlagsfri elektronisk tjeneste, hvis den er foregået elektronisk, er udstedt mod betaling, og kan bruges til at erhverve varer eller ydelser for.
 

Hvis flyselskabet aflyser din rejse – fra Sverige

Ifølge Sveriges forbrugerråd, skal du enten have pengene tilbage, eller modtage en voucher, når dit fly bliver aflyst. Derudover gælder det generelt, at alle passagerer kan kræve erstatning, når flyselskabet aflyser på grund af finansielle årsager, når evt. lukkede grænser ikke påvirker flyvningen, når indrejse til destinationen ikke frarådes forud for afgangen, og når information om det aflyste fly blev udsendt mindre end 14 dage inden afrejsen.

 

Hvis du selv aflyser din rejse, afhænger dine muligheder af, hvilket flyselskab du har brugt, og hvilken billettype du har valgt at købe.

 

Hvis flyselskabet aflyser din rejse – fra Norge

Ifølge Norges forbrugerråd, skal du have valget mellem refusion eller ombooking (enten med fremkomst til din destination så hurtigt som muligt, eller med fremkomst på et tidspunkt du selv ønsker), hvis din rejse bliver aflyst. Derudover har du krav på forsinkelsesrente regnet syv dage fra den dag, du krævede refusion, til den dag, kravet betales. Denne forsinkelsesrente skal du kræve særskilt. Hvis du har bestilt rejsen gennem et bureau, skal bureauet tilbagebetale din aflyste rejse og har ikke ret til at kræve gebyr for dette. Hvis bureauet eller flyselskabet ikke svarer på din henvendelse, anbefaler forbrugerrådet, at du kontakter din kortudsteder og beder om refusion.
I øvrigt kan det ifølge Norges forbrugerråd også være muligt, at kræve en kompensationssumme som er højere end det almindelige beløb, hvis du kan bevise, at aflysningen har forvoldt dig nogle økonomiske tab. Dette gælder dog kun, hvis flyselskabet kunne have undgået aflysningen af rejsen, og hvis dit økonomiske tab sandsynligvis er sket som konsekvens af den annullerede flyvning.

Nogle flyselskaber vil tilbyde dig vouchers eller ”cashpoints” i stedet for penge; dog anbefaler Norges forbrugerråd i så fald at bede om pengene alligevel, da dette giver en større sikkerhed til dig.
 

 

Hvis du har en rejseforsikring samt afbestillingsforsikring og afbestiller en flyrejse, har du (hvis afbestillingsforsikringens bestemmelser er overholdt) krav på summen af billetten, fratrukket skatter og afgifter (disse får du tilbage fra flyselskabet). Vær dog opmærksom på, at det kan være, at forsikringen ikke dækker, hvis du ville foretage en rejse på trods af myndighedernes modsatte anbefalinger. Hvis flyselskabet aflyser rejsen, skal flyselskabet refundere hele beløbet. Hvis du har accepteret en voucher for et aflyst fly, skal du kontakte dit forsikringsselskab for at afklare, hvordan du er stillet.

 

Til sidst

Hvis du oplever problemer med at bruge dine vouchere, eller med at få tilbagebetalt din aflyste rejse, så tøv endelig ikke med at kontakte Flyforsinkelse. Vi står klar til at hjælpe dig med at klage og med at få dine penge tilbagebetalt.