Coronavirus: Dine rettigheder ved flyaflysning

 

 

d. 2. april 2020

 

På grund af coronavirus fraråder regeringen alle unødvendige rejser i hele verden til og med påskeferien, mandag d. 13. april. Det har ført til mange flyaflysninger, især i påskeferien, hvor mange danskere ellers havde lagt rejseplaner. Hvis du er en af dem, der er blevet ramt af flyaflysninger, kan du her læse om dine rettigheder, og hvordan du er stillet som forbruger.

 

 

Hvis du er hjemme, når flyet bliver aflyst

Bliver dit fly aflyst, inden du er taget afsted, har du krav på at få pengene tilbage for din flybillet eller at blive ombooket til en ny afgang.

Nogle flyselskaber vil tilbyde deres passagerer et gavekort eller en voucher som kompensation. Det kan du vælge at takke ja til, men husk at sikre dig at tidsfristen for gavekortet ikke er for kort til, at du kan nå at bruge det. Ønsker du i stedet at få udbetalt din refusion af flybilletten, har du også krav på dette. 

Hvis flyselskabet ikke aflyser din afgang, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, og vælger du ikke at rejse, har du desværre ikke ret til at få refunderet billetten. Det kan dog afhænge af, om det er en pakkerejse eller en enkeltbillet, du har købt, og derfor bør du tjekke aftalevilkårene. Du kan læse mere om rejseforsikringsselskabernes dækning ved afbestilling, her.

Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke hæfter for udgifter til overnatninger, billeje eller lignende, hvis rejsen ikke er booket som en pakkerejse.

 

 

Hvis du er i udlandet, når flyet bliver aflyst

Ifølge Udenrigsministeriet, er der stadig mange danskere, der befinder sig i udlandet, som ikke kan komme hjem på grund af aflysninger. Er du strandet i udlandet, fordi dit returfly er blevet aflyst, skal du følge Udenrigsministeriets råd. Du bør også kontakte dit flyselskab om dine muligheder for at vende hjem.

Du har som udgangspunkt krav på en refundering af din flybillet eller en ombooking hurtigst muligt. Kan flyselskabet ikke tilbyde dig en ombooking, kan du selv finde en løsning på din hjemtransport. Husk, at kontakte flyselskabet inden, du finder en alternativ løsning. Lykkedes det at få nye billetter, skal flyselskabet erstatte den evt. prisdifference der måtte være mellem din originale billet og prisen for din alternative hjemtransport.

Hvis du har haft ekstraudgifter til f.eks. hotelophold/overnatning, mad og drikke og transport til dit overnatningssted, har du også krav på at få refunderet disse.

 

 

Hvad med udgifter til hotel, billeje mm.?

Forudbestilte udgifter til f.eks. indkvartering på hotel eller leje af bil dækkes desværre ikke, medmindre disse er en del af en pakkerejse, hvor der gælder andre regler. Har du købt en enkeltbillet, hæfter flyselskabet altså ikke for dine udgifter. Læs mere om dine rettigheder ved køb af pakkerejse i vores artikel her, eller på pakkerejseankenævnets hjemmeside.

 

 

Har du bestilt en rejse til efter d. 13. april?

Skal du afsted efter d. 13. april, er der desværre ikke andet at gøre, end at vente på Udenrigsministeriets udmeldinger til den tid. Vi anbefaler, at du holder igen med at aflyse din rejse, og afventer besked fra flyselskabet, da du ellers vil miste retten til refundering. Derfor bør du holde øje med dine rejseudbyders hjemmeside for information om deres håndtering af situationen.

 

 

Vi hjælper dig med at få refunderet din flybillet

I Flyforsinkelse.dk er vi klar til at hjælpe de passagerer, der er kommet i klemme på grund af Coronakrisen, med at få pengene tilbage for deres tabte udgifter. For at anmelde dit krav skal dine samlede udgifter løbe op i minimum 750 kr. Vores salær er, som altid, 25% + moms af din erstatning, og skal sagen i retten, koster dette ikke ekstra. Vær venligst opmærksom på, at der ved indsendelse af kvitteringer m.m. tydeligt skal fremgå pris.
 

Har du fået aflyst dit fly, hjælper vi dig gerne med at gøre krav på din refusion. Opret din sag via vores onlineformular, og så vil vores dygtige team af eksperter i passagerrettigheder vurdere, om vi kan hjælpe dig. Får du ikke erstatning, er det helt gratis.

 

 

Læs mere

GUIDE: Sådan håndterer flyselskaberne coronakrisen

Aflyst fly på grund af coronavirus?

Forbrugerrådet Tænk: Ikke alle rejseforsikringer dækker under coronakrisen

 
Af Cathrine Jarlbæk Homann
Denne hjemmeside bruger cookies
For at forbedre og tilpasse vores hjemmeside, service og annoncer, bruger vi cookies. Cookies bliver gemt i op til 12 måneder efter dit besøg og kan slettes i din browser.
Nødvendige cookies
Disse cookies bruges til at identificere dig som en unik bruger, når du indtaster data på hjemmesiden. De kan ikke fravælges og bliver gemt i max 1 time. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk
Ydeevne- og funktionalitetscookies
For at huske brugerpræferencer, måle og forbedre ydeevnen af elementer på hjemmesiden og for at beskytte dit data fra uautoriseret adgang, bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com
Statistikcookies
For at måle antallet af brugere, interaktioner og varighed af besøg på hjemmesiden m.m., bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com
Markedsføringscookies
For at kunne tilbyde relevant annoncering, bruger vi cookies til at koordinere vores annoncer på tværs af enheder, hjemmesider og browsere. Disse cookies kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com