Aflyst fly

Blev dit fly aflyst, så kan du have ret til erstatning

AFLYST FLY
Ingrid, Jens og deres tre børn skulle hjem fra Thailand. Deres fly blev aflyst på grund af problemer med brændstofpumpen, og flyselskabet indkvarterede dem på et hotel indtil dagen efter.
DE MODTOG 22.300 KR. I KOMPENSATION.

Aflyste fly er ikke altid det rareste at komme ud for! Kan jeg få erstatning for aflyst fly? Er dit fly blevet aflyst, kan du som flypassager have ret til godtgørelse på op til 4.500 kr. Din ret til kompensation afhænger af, hvorfor flyet blev aflyst og i hvor god tid, flyselskabet har annonceret flyaflysningen.


Disse flyvninger er dækket

Ved du helt præcis, hvad dine aflyst fly rettigheder er? Alle flyvninger inden for EU er selvfølgelig dækket. Derudover er flere andre lande med tilknytning til EU også dækket. Du er også dækket, hvis dit fly er forsinket eller aflyst til eller fra Island, Norge, Schweiz, Fransk Guyana, Martinique, Mayotte, Guadeloupe, Réunion, Saint-Martin, Madeira og Azorerne samt De Kanariske Øer.

Hvis du fløj internationalt, er flyvningen dækket, hvis rejsen startede i EU. Hvis rejsen startede uden for EU, men slutdestinationen var inden for EU, kan have krav på erstatning, så længe flyselskabet er europæisk. Er du forvirret? Bare rolig. Vi har gjort det nemt og hurtigt at finde ud af, hvor meget du er berettiget til i erstatning ved hjælp af vores beregner


Hvornår er jeg dækket for aflyst fly?

Har du oplevet, at din rejse blev forsinket grundet et aflyst fly? Flyselskabet skal varsle aflysningen mindst 14 dage før dit planlagte afrejsetidspunkt. Hvis du ikke har fået besked om aflysningen mindst 14 dage inden afrejse, kan du have ret til godtgørelse i følgende situationer:


Flyselskabet har annonceret aflysningen mindre end
14 dage
før afrejse, og du er mere end
4 timer
forsinket ved ankomst til din slutdestination
Flyselskabet har annonceret aflysningen under
7 dage
før afrejse, og du er mere end
2 timer
forsinket ved ankomst til din slutdestination

Vær opmærksom på, at flyselskabet ikke er forpligtet til at betale erstatning til passagerer, der er mindre end to timer forsinket på grund af et aflyst fly. Er du i tvivl om, hvor stor din forsinkelse var? Længden på din forsinkelse bestemmes ud fra forskellen mellem dit planlagte ankomsttidspunkt og dit faktiske ankomsttidspunkt. Sidstnævnte betegnes som det øjeblik, flyet er landet, dørene åbnes, og passagerne har fået tilladelse til at forlade flyet.


Er du blevet ombooket til en ny flyafgang?

Når et flyselskab aflyser en flyafgang, skal flyselskabet tilbyde dig valget mellem en tilbagebetaling af billetten eller en omlægning af rejsen til næste fly med ledige pladser. Du kan roligt acceptere en ombooking til en ny afgang uden at miste retten til erstatning for din forsinkelse. Vær dog opmærksom på, at flyselskabet i det tilfælde kan vælge at halvere din kompensation.

Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din udbetaling med 50%:


2 timer
på flyvninger op til 1.500 kilometer
3 timer
på flyvninger længere end 1.500 kilometer i EU eller på mellem 1.500 og 3.500 kilometer uden for EU
4 timer
Fire timers forsinkelser på flyvninger uden for EU på mere end 3.500 km

Ud over dette kan du også have ret til forplejning i ventetiden. Det omfatter mad og drikke, telefonopkald eller e-mail, og hotel samt transport til hotel, hvis overnatning bliver nødvendigt. Vi hjælper gerne med at indhente dine ekstraudgifter. Dette gør vi selvfølgelig helt gratis.


Flyet blev aflyst på grund af usædvanlige omstændigheder

Ekstraordinære omstændigheder er ikke dækket af forordningen. Det betyder, at flyselskabet kan undgå erstatningspligt, hvis forsinkelsen skyldes omstændigheder, der er uden for flyselskabets kontrol. Usædvanlige omstændigheder kan blandt andet være:


  • Naturkatastrofer
  • Usædvanlige vejrforhold
  • Politisk ustabilitet
  • Akut sygdom eller ildebefindende hos passagerer
  • Strejke blandt lufthavnspersonalet

Vær dog opmærksom på at flyselskaberne i nogle tilfælde afviser krav om kompensation med begrundelsen ’ekstraordinære omstændigheder’, selvom den reelle årsag til flyaflysningen ikke er en usædvanlig omstændighed. Er du i tvivl om, hvorvidt dit fly blev aflyst på grund af en ekstraordinær omstændighed? Ved at anmelde din sag hos os, kan vi undersøge årsagen nærmere, og du vil inden for 2-4 hverdage få svar på, om vi kan påtage os sagen.


Hvor stor aflyst fly erstatning kan man få?

Størrelsen på din kompensation afhænger af hvor langt du fløj, og hvor mange timer du var forsinket. Satserne er fast defineret og varierer fra 250 - 600 euro. Man kan altså få op til 4.500 kr. pr. person i kompensation for aflyst fly. Du kan læse mere om satserne i vores her.

Er du i tvivl om, hvor meget du har krav på, kan du nemt tjekke det med vores beregner. En flyaflysning gør ikke rejsen nemmere, så lad os hjælpe dig.


Beregn din kompensation
Denne hjemmeside bruger cookies
For at forbedre og tilpasse vores hjemmeside, service og annoncer, bruger vi cookies. Cookies bliver gemt i op til 12 måneder efter dit besøg og kan slettes i din browser.
Nødvendige cookies
Disse cookies bruges til at identificere dig som en unik bruger, når du indtaster data på hjemmesiden. De kan ikke fravælges og bliver gemt i max 1 time. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk
Ydeevne- og funktionalitetscookies
For at huske brugerpræferencer, måle og forbedre ydeevnen af elementer på hjemmesiden og for at beskytte dit data fra uautoriseret adgang, bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com
Statistikcookies
For at måle antallet af brugere, interaktioner og varighed af besøg på hjemmesiden m.m., bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com
Markedsføringscookies
For at kunne tilbyde relevant annoncering, bruger vi cookies til at koordinere vores annoncer på tværs af enheder, hjemmesider og browsere. Disse cookies kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com