Persondatapolitik

Persondatapolitik

Senest opdateret: 27. maj 2024

  1. Generelt

    Når du besøger Flyforsinkelse.dk og anmelder en sag, vil data relateret til din brug af vores service blive indhentet, behandlet og gemt. Det er Flyforsinkelse.dk's prioritering, at dine data bliver behandlet professionelt og i overensstemmelse med EU's regler for beskyttelse af persondata (GDPR).

    På denne side kan du læse om, hvilke informationer vi indsamler, med hvilket formål og hvordan vi behandler dine data. Du kan også læse, hvordan du får indsigt i og gør indsigelser mod data, der omhandler dig.

  2. Hvilke informationer indhenter vi?

    Når du anmelder en sag på Flyforsinkelse.dk, skriver dig op til et nyhedsbrev eller på andre måder retter en henvendelse til os, vil vi bede dig om nogle oplysninger, der er nødvendige, for at vi kan behandle din forespørgsel. Alt efter hvilke stadier dit krav om kompensation kommer igennem, vil vi muligvis bede om oplysninger som:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • E-mail
    • Booking-nummer
    • Rejseplan
    • Overdragelsesaftale (herefter aftale)
    • Billed-ID – kræves stadig af enkelte flyselskaber
    • Bankoplysninger – kun i forbindelse med udbetaling af kompensation

  3. Hvorfor indsamler vi persondata?

    De data, vi modtager fra dig, vil udelukkende blive brugt med det formål at opnå kompensation fra det respektive flyselskab til dig og eventuelle medrejsende. Ud over dine kontaktoplysninger, er de resterende oplysninger påkrævet fra henholdsvis flyselskaber, trafikstyrelser, advokater og domstole, for at kunne behandle din sag.

    Uden ovenstående oplysninger vil vi ikke have mulighed for at behandle din sag. Vi beder kun om de informationer, der gør det muligt for os at vinde din sag.

  4. Hvordan behandles dine data?

    Dine persondata bliver behandlet i overensstemmelse med EU's regler for beskyttelse af persondata, der trådte i kraft den 25. maj 2018. Desuden kræver vi, at alle vores samarbejdspartnere, herunder advokater, også overholder disse regler.

    Data, der omhandler dig, bliver gemt i vores sikrede IT-systemer og filer, så længe det er nødvendigt for at at kunne behandle din sag, og for at kunne overholde relevante lovkrav om dokumentation. Da vi er underlagt dansk lovgivning, skal vi ifølge Bogføringsloven, paragraf 9 and 10, gemme dokumentation i 5 år. Derfor vil vi som udgangspunkt gemme oplysningerne, efter din sag er afsluttet, i min. 5 regnskabsår. Efter udløbet af 5 år efter oprettelse og godkendelse af sidste regnskab, som er blevet påvirket af din sag, vil de fleste af vores oplysninger fra din sag blive slettet med en frist på 12 måneder. Nogle af informationerne vil blive anonymiserede, så det ikke er muligt at identificere dig som person, og beholdt til statistiske formål.

  5. Videregivelse til tredjepart

    For at kunne hjælpe dig med at opnå kompensation, vil dine data muligvis blive videregivet til - og behandlet af - det pågældende flyselskab, trafikstyrelsen, vores advokater og nationale domstole.

    Flyforsinkelse.dk vil ikke videregive dine persondata til nogen tredjepart, medmindre det er en af ovennævnte aktører eller en af vores samarbejdspartnere. Disse partnere inkluderer Google, Meta og Microsoft, som hjælper med at rette vores markedsføring mod den rigtige målgruppe,Trustpilot, der hjælper med at indsamle anmeldelser fra vores klienter, og SocketLabs, der hjælper med at afsende relevant information til brugere, der tilmelder sig et nyhedsbrev. Disse ydelser kan til enhver tid frameldes.

  6. Databehandling i andre lande

    Vi sender kun data ud af landet, hvis det bliver nødvendigt for at kunne behandle din sag. I det tilfælde vil der kun være tale om EU's medlemslande og lande, der er betroet af EU, såsom Norge og Schweitz.

    Vi vil ikke sende dine data til lande, der af EU Kommissionen er registrerede som usikre i forhold til databeskyttelse, medmindre særlige og juridisk bindende garantier er stillet. Hvis sådanne garantier ikke er stillet, vil vi altid først bede om en ekstra, udtrykkelig tilladelse fra dig; og i den forbindelse er vi forpligtet til på forhånd at informere dig om hvilke risici, der kan være forbundet med sådan en overførsel.

  7. Indsigt og indvendinger mod dataindsamling

    Du har ret til at modtage information om hvilke data, vi har om dig. Hvis den data, vi har, ikke er korrekt eller på nogen måde er misvisende, kan du kræve at vi retter eller sletter den.

    Det er til enhver tid muligt at bede om information og overførsel af dine data, gøre indsigelse mod behandlingen eller tilbagetrække dit samtykke. Det kan du gøre ved at skrive til klient@flyforsinkelse.dk. Ved anmodning herom, vil vi ligeledes informere vores partnere.

    I tilfælde af at du ønsker at tilbagetrække dit samtykke eller få dine data slettet, før din sag er færdigbehandlet, vil du muligvis blive påkrævet at betale sagsomkostninger, som det fremgår af Flyforsinkelse.dks Vilkår og Betingelser.

    Hvis du ønsker at gøre indsigelser mod Flyforsinkelse.dks behandling af dine persondata eller behandlingen af din anmodning om information eller indsigelse, kan du indgive en klage til den ledende tilsynsmyndighed, hvilket i Danmark er Datatilsynet.

  8. Kontakt

    Flyforsinkelse.dk kan kontaktes på følgende måder:

    Telefon: +45 78730974
    Adresse: Flyforsinkelse.dk
    Trekronergade 110, 1. sal
    DK - 2500 Valby