Blev dit fly forsinket? Du kan altid søge om kompensation for din flyforsinkelse hos os.
Har du oplevet forsinkede fly på din rejse, så kan du få erstatning? Som flypassager kan du have ret til penge, hvis dit fly er tilstrækkeligt forsinket, eller helt aflyst. Størrelsen afhænger af længden på din forsinkelse og distancen på din flyrejse. Erstatningen beregnes ud fra længden af den forsinkelse fly har ved ankomst til den endelige destination. Dit ankomsttidspunkt er det øjeblik, flyet er landet, dørene åbnes, og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet. Generelt om forsinket fly:
Afgang i medlemsland – ankomst i medlemsland
Alle flyselskaber
Afgang i medlemsland – ankomst uden for medlemsland
Alle flyselskaber
Afgang uden for medlemsland – ankomst i medlemsland
Flyselskaber med hovedsæde i et EU-land
Blev dit fly forsinket? Hvorvidt vi kan kræve erstatning fra flyselskabet for dit forsinkede fly, afhænger af årsagen til forsinkelsen. Der skelnes grundlæggende mellem årsager, der er uden for flyselskabets kontrol, også kaldet ekstraordinære omstændigheder, og årsager, der er inden for flyselskabets kontrol. I tilfælde hvor forsinkelsen skyldes omstændigheder, der er uden for flyselskabets kontrol, skal flyselskabet ikke betale. Omvendt er flyselskabet forpligtet til at betale erstatning til passagererne, hvis flyselskabet kunne have undgået forsinkelsen. Eksempler på hyppige årsager der oftest berettiger dig til kompensation, kan være:
- Nægtet boarding på grund af overbooking
- Tekniske problemer
- Sygdom hos flyets besætning
Andre gange kan det være dårligt vejr eller strejker, der ligger til grund for forsinkelsen. Her er det kun i nogle tilfælde muligt at opnå betaling fra flyselskabet.
Jeg vil gerne have hjælp til at få kompensation, men hvor meget kan jeg få?
Størrelsen af erstatningen afhænger af rejsens længde samt, hvor stor din forsinkelse var, da du ankom til din endelige destination. Satserne for erstatning er fast defineret og varierer fra 250 til 600 euro. Flyforsinkelse erstatning kan altså give op til 4.500 kr. pr. person. Husk, at kompensationen er pr. passager! Du kan være berettiget til:
Forsinket fly kompensation, hvis du var mere end 3 timer for sent fremme ved din destination. Blev du f.eks. forsinket mere end 3 timer på en flyrejse over 3.500 km, kan du have ret til 400 euro. Har du være ude for flere fly forsinkelser fx på en rundrejse, så kan du også få kompensation. Læs mere om satserne her.
Kan jeg også få refunderet mine ekstraudgifter?
Ja, du kan også have krav på kompensation for de ekstraudgifter, du måtte have haft til f.eks. mad og drikke, hotelophold eller transport mellem lufthavnen og dit overnatningssted. Det er vigtigt, at du husker at gemme alle kvitteringer. Du kan have krav på at få refunderet dine ekstraudgifter ved følgende forsinkelser:
Flyforsinkelse.dk hjælper gerne med at få refunderet dine ekstraudgifter. Du skal blot vedhæfte dine kvitteringer, når du uploader dine rejsedokumenter. Klik her for at læse mere om det her.
Hvordan hjælper I mig med at få kompensation?
Skulle du være så uheldig at komme ud for en fly forsinkelse, så hjælper vi dig. For at starte din sag har vi brug for dine rejseoplysninger. Du kan nemt og hurtigt udfylde dine oplysninger via vores onlineformular, og så overtager vi arbejdet med at indhente erstatning derfra. Vi er specialister i aflyste og forsinkede fly kompensation. Det første vi gør, når vi har modtaget din anmeldelse, er at dobbelttjekke de rejseoplysninger, du har opgivet for dermed at undersøge, om vi kan hjælpe dig med at få kompensation fra flyselskabet. Herefter vil en af vores sagsbehandlere kontakte dig på den e-mail, du har angivet i anmeldelsen med svar på, om vi kan påtage os sagen, og hvor meget, du eventuelt er berettiget til. Herefter vil vi fremsende et krav om erstatning til flyselskabet. Vi sørger for løbende at følge op på dit krav, hvis flyselskabet ikke vender tilbage på vores henvendelse inden for rimelig tid. Bemærk dog at det i værste fald kan tage op til nogle måneder. Når flyselskabet har accepteret kravet og udbetalt din kompensation, sender vores økonomiafdeling en e-mail til dig, hvor vi beder om dine kontooplysninger, så vi kan overføre erstatningsbeløbet fratrukket vores sagsomkostninger. Flyselskaberne kan afvise et krav, hvis forsinkelsen f.eks. skyldes usædvanlige omstændigheder. Hvis dit flyselskab afviser kravet og nægter at udbetale kompensation, vil vi vurdere baggrunden for afslaget på at betale erstatning og dermed, om det er nødvendigt med en vurdering fra en af de europæiske trafikmyndigheder, eller høre en af vores advokater afslaget skal tages i retten. Behandlingstiden for sager der skal i retten eller til en trafikmyndighed er forskellig fra sag til sag og kan variere mellem alt fra et par måneder til flere år. Vi holder dig selvfølgelig opdateret under hele processen. Og vi tager kun et gebyr af den kompensation Flyforsinkelse rent faktisk indhenter.
Beregn din kompensation