VORES PRIS 25% + moms eller GRATIS, hvis du ikke får kompensation

Flypassagerers rettigheder

Done

Dine rettigheder som flypassager

Flypassagerers ret til kompensation er vedtaget i EU-forordningen 261/2004. Forordningen skal sikre, at du som flypassager har de samme rettigheder, uanset hvilket flyselskab du flyver med. Reglerne er komplekse, og Flyforsinkelse.dk fører løbende retssager mod flyselskaberne for yderligere at præcisere, hvilke omstændigheder der giver ret til kompensation.

Vi kan hjælpe dig med at opnå kompensation, når du har været forsinket på et fly til eller fra et af EU forordningens medlemslande.

EU forordningens medlemslande er alle lande i EU samt blandt andre: Norge, Island, Schweiz, det vestlige Balkan og Tyrkiet.

Om du har ret til kompensation afhænger også af, hvilket flyselskab du rejser med på distancen. Her gælder reglerne for:

  • Afgang i medlemsland – ankomst i medlemsland: Alle flyselskaber
  • Afgang i medlemsland – ankomst uden for medlemsland: Alle flyselskaber
  • Afgang uden for medlemsland – ankomst i medlemsland: Flyselskaber baseret i medlemslande

Der kan også være tale om passagerrettigheder udenfor EU forordningens medlemslande, men disse fører normalt ikke til en økonomisk kompensation.

Beregn din kompensation

Forsinket fly

Som flypassager kan du have ret til kompensation, hvis dit fly er tilstrækkeligt forsinket. Længden på forsinkelsen bedømmes ud fra, hvor meget senere end forventet du ankommer til din endelige destination. Samtidig har det også betydning, hvor langt din flyvning er. For at kunne kræve kompensation, skal du være:

  • Over 3 timer forsinket på en flyvning på 0-3500 km eller
  • Over 4 timer forsinket på en flyvning på over 3500 km fra eller til EU

Hvorvidt vi kan kræve erstatning fra flyselskabet for dit forsinkede fly afhænger af årsagen til forsinkelsen. De mest hyppige årsager, der oftest berettiger dig til kompensation, er tekniske problemer eller sygdom hos besætning. Andre gange kan det være dårligt vejr eller strejker, der ligger til grund for forsinkelsen. Her er det kun i nogle tilfælde muligt at opnå kompensation.

Anmeld din sag her!
Time
Location

Aflyst fly

Bliver dit fly aflyst, kan du som flypassager have ret til kompensation. Om du har ret til kompensation afhænger af, hvad årsagen til aflysningen er, og hvornår flyselskabet annoncerer aflysningen.

Du kan have ret til kompensation, hvis flyselskabet annoncerer aflysningen under 7 dage før afgang, og du ankommer til din slutdestination senere end 2 timer efter forventet. Eller hvis flyselskabet melder aflysningen under 14 dage før afgang, og du ankommer senere end 4 timer efter forventet.

Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%

  • under 2 timer efter forventet på en kort flyvning under 1.500 km
  • under 3 timer efter forventet på en flyvning på 1.500 – 3.500 km. eller inden for EU
  • under 4 timer efter forventet på en flyvning på over 3.500 km. uden for EU

Ud over økonomisk kompensation kan du også have ret til yderligere bistand i ventetiden. Det omfatter måltider og forfriskninger, telefonopkald eller e-mail, og hotel samt transport til hotel, hvis overnatning bliver nødvendigt.

Anmeld din sag her!

Overbooket fly

Passagerrettighederne gælder også, hvis du står i en situation, hvor dit fly er overbooket, og du som konsekvens bliver nægtet boarding. Dine rettigheder kan både indebære refusion af flybillettens pris, betalt mad og drikke, mens du venter på en ny afgang, og en økonomisk kompensation fra flyselskabet på op til 4.500 kr. pr. passager.

Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis afvisningen skyldes:

  • mangelfuld legitimation
  • mangelfuldt visum eller anden indrejsetilladelse
  • for sen check-in
  • du afvises grundet sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager
  • du på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.
Anmeld din sag her!
Stop

Kompensationsbeløb

Kompensationen er på mellem 250-600 euro pr. passager. Beløbet er fastlagt efter, hvor langt du flyver, og hvor længe du er forsinket. Du kan være berettiget til:

  • 250 Euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flyvning på 1.500 km. eller under
  • 400 Euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flyvning på 1.500-3.500 km. eller inden for EU
  • 600 Euro - Hvis du er over 4 timer forsinket på en flyvning på over 3.500 km. uden for EU.

I nogle tilfælde kan flyselskabet halvere kompensationen. Det gælder, hvis du eksempelvis er blevet varslet i god tid, og forsinkelsen ikke overstiger 4 timer.

Flypassagerer har som hovedregel også ret til forplejning og to gratis telefonopkald eller e-mails efter to timers forsinkelse. Det gælder uanset hvad, der er årsag til forsinkelsen. Hvis din forsinkelse trækker ud, er flyselskabet forpligtet til at tilbyde at indkvartere dig på et hotel i ventetiden og betale transport til og fra lufthavnen.

Det er ikke altid flyselskaberne gør dig opmærksom på, at du også har krav på bistand i ventetiden. Sørg derfor for at gemme kvitteringer på de ekstraomkostninger, du har i din ventetid. Det kan vi i Flyforsinkelse.dk hjælpe dig med at få refunderet efterfølgende.

Beregn din kompensation
Money

Ekstraordinære omstændigheder

Du kan som flypassager opleve, at flyselskabet afviser dit krav på kompensation med den begrundelse, at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder – også kaldet force majeure.

Ekstraordinære omstændigheder ligger uden for flyselskabets kontrol. Derfor bortfalder din ret til kompensation i de tilfælde. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder kan være:

  • dårligt vejr
  • naturkatastrofer
  • strejker i nogle tilfælde
  • terrortrusler

Du kan også opleve, at flyselskabet uberettiget afviser dit krav på kompensation med denne begrundelse. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at du ved forsinkelser, der skyldes problemer med flyet (fx. tekniske fejl), lasten eller besætningen, i mange tilfælde har krav på kompensation.

I Flyforsinkelse.dk ved vi, hvilke omstændigheder, der er ekstraordinære. Derfor kan vi fortælle dig, om du har ret til kompensation, og vi tager sagen i retten, når flyselskabet giver en grund, der ikke falder under de ekstraordinære omstændigheder.

Er du i tvivl? Se om du er berettiget til erstatning her

Denne hjemmeside bruger cookies
For at forbedre og tilpasse vores hjemmeside, service og annoncer, bruger vi cookies. Cookies bliver gemt i op til 12 måneder efter dit besøg og kan slettes i din browser.
Nødvendige cookies
Disse cookies bruges til at identificere dig som en unik bruger, når du indtaster data på hjemmesiden. De kan ikke fravælges og bliver gemt i max 1 time. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk
Ydeevne- og funktionalitetscookies
For at huske brugerpræferencer, måle og forbedre ydeevnen af elementer på hjemmesiden og for at beskytte dit data fra uautoriseret adgang, bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com
Statistikcookies
For at måle antallet af brugere, interaktioner og varighed af besøg på hjemmesiden m.m., bruger vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelse.dk, google.com
Markedsføringscookies
For at kunne tilbyde relevant annoncering, bruger vi cookies til at koordinere vores annoncer på tværs af enheder, hjemmesider og browsere. Disse cookies kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com