Sådan får du kompenseret dine ekstraudgifter
Ved flyaflysning eller forsinket fly har du ifølge EU-forordning 261/2004, artikel 9 ret til kompensation for eventuelle ekstraudgifter, du har haft i forbindelse med en flyforsinkelse eller flyaflysning.
Din forsinkelse afgør din kompensation
Din kompensation afhænger af længden på din forsinkelse og rejse. Allerede efter to timers forsinkelse skal flyselskabet tilbyde muligheden for to telefonopkald eller e-mails. Derudover har du ved følgende forsinkelser krav på yderligere kompensation:
Disse ekstraudgifter kompenseres
Hvis din flyforsinkelse falder ind under en af ovenstående kategorier, er flyselskabet forpligtet til at tilbyde dig måltider og forfriskninger i ventetiden.
Hvis din forsinkelse foranlediger overnatning en eller flere nætter, skal flyselskabet derudover tilbyde at indlogere dig på et hotel. Flyselskabet er også forpligtet til at dække transport mellem lufthavnen og dit overnatningssted.
Endelig kan du i tilfælde af forsinkelse på over fem timer være berettiget til at få refunderet din flybillet helt eller delvist.
Husk at gemme kvitteringer!
Hvis flyselskabet ikke tilbyder ovenstående kompensationer, har du ret til at få kompenseret egne udgifter til dette - dog inden for rimelighedens grænser (luksushoteller, alkohol, cigaretter og eksklusive måltider dækkes som hovedregel ikke). Husk at gemme alle kvitteringer.
Hvis du har haft ekstra omkostninger i forbindelse med en flyforsinkelse eller har måttet købe ny flybillet, kan Flyforsinkelse.dk hjælpe dig med at få refunderet dine udgifter. Du skal blot vedhæfte alle dine kvitteringer, når du uploader dine rejsedokumenter.
Tjek kompensation