Coronavirus - Dine rettigheder, hvis flyet er aflyst
Dine muligheder for refundering af flybillet
Mange tusinde passagerer har fået aflyst deres kommende flyrejser på grund af Coronavirussen, der har tvunget flere flyselskaber til at aflyse deres afgange for at inddæmme spredningen. Er din flyrejse blevet aflyst på grund af Coronavirussen, og er du i tvivl om, hvad dine rettigheder er? Så læs med her, hvor vi har samlet alt, du bør vide om dine rettigheder, og hvordan vi kan hjælpe dig med at få refunderet dine udgifter.
Hvis flyselskabet aflyser dit fly
I Flyforsinkelse.dk indhenter vi normalt kun kompensation for ekstraudgifter i henhold til EU-forordning 261/2004, og når dette er i forbindelse med krav om kompensation for forsinket ankomst. Men vi har nu valgt at udvide vores service for at hjælpe de mange passagerer, hvis fly er blevet aflyst på grund af Coronavirussen. Det betyder, at vi tilbyder assistance til dig, der har krav på at få pengene tilbage for din flybillet og/eller andre ekstraudgifter relateret til aflysningen.
Det kan være svært for flypassagerer at opnå retmæssig refusion. Særligt fordi der kan være usikkerhed om, det er flyselskabet eller rejsebureauet, der skal betale, eller fordi de uretmæssigt afviser at tilbagebetale. Vi anbefaler derfor, at du søger vejledning til, hvordan du bør forholde dig til aflysningen. Når du anmelder dit krav hos os, tager vi os af al arbejdet, og vi sender gerne sagen i retten, hvis det er nødvendigt, uden yderligere omkostninger for dig.
Her er dine rettigheder ved Corona-aflysninger:
Hvis du endnu ikke er rejst
Er du stadig hjemme, når flyselskabet aflyser dit fly og sker aflysningen mindre end 14 dage før din afrejse, har du krav på at få valget mellem at blive ombooket til en ny afgang eller at få pengene retur for din billet. I mange tilfælde vil flyselskabet, på grund af de mange flyaflysninger på tværs af alle selskaber, ikke have mulighed for at ombooke dig. Det betyder, at du vil have krav på at få pengene retur for din billet, men du vil ikke kunne kræve yderligere kompensation for aflysningen. Det skyldes, at Coronavirussen betegnes som en "ekstraordinær omstændighed", som flyselskabet ikke har kunne gardere sig i mod, og som ej heller er inden for flyselskabets kontrol.
Hvis aflysningen sker mindre end 14 dage før din afrejse, og dit flyselskab derimod ikke tilbyder dig en ombookning, til trods for, at der er andre flyafgange, kan du desuden have ret til kompensation i henhold til EU-forordningen 261/2004.
Dit flyselskab hæfter ikke for tabte udgifter til forudbestilt overnatning, billeje m.m. Her kan du i stedet tage kontakt til din rejseforsikring.
Kræv erstatning her!
Hvis du er i udlandet, når flyet bliver aflyst
Er du strandet i udlandet, fordi dit returfly er blevet aflyst, skal flyselskabet bringe dig hjem hurtigst muligt. Kan flyselskabet ikke tilbyde dig ombooking til en ny afgang, har du ret til selv at finde en alternativ løsning på din hjemtransport. Flyselskabet skal erstatte din flybillet og betale den evt. prisdifference der måtte være mellem din originale billet og din alternative hjemtransport. Hvis du har haft ekstraudgifter til f.eks. hotelophold/overnatning, mad og drikke og transport til dit overnatningssted, har du også krav på at få refunderet disse.
Hvis du selv aflyser din rejse
Aflyser du selv din rejse, fordi du er nervøs for spredning af Coronavirussen, har du, som udgangspunkt, ikke krav på at få pengene retur for din rejse. Flyselskabet hæfter heller ikke for dine tabte udgifter til f.eks. hotel eller billeje. Dette gælder også, selvom du har aflyst dit fly, fordi Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Her kan Flyforsinkelse.dk derfor desværre ikke hjælpe.
Hvordan hjælper I mig med at få min flybillet refunderet?
I Flyforsinkelse.dk er vi klar til at hjælpe de passagerer, der er kommet i klemme på grund af Coronavirussen, med at få pengene tilbage for deres tabte udgifter. For at anmelde dit krav skal dine samlede udgifter løbe op i minimum 750 kr. Vores salær beløber sig aldrig til mere end 30% (inkl. moms) af din erstatning, og skal sagen i retten, koster dette ikke ekstra. Vær venligst opmærksom på, at der ved indsendelse af kvitteringer m.m. tydeligt skal fremgå pris.
Opret din sag hos os i dag. Det er nemt og hurtigt, og du betaler kun, hvis vi opnår refusion. Det kalder vi no win, no fee!
Anmeld dit krav her!
Andre nyheder