Guide:Sådan håndterer flyselskaberne coronakrisen

 

Opdateret d. 7. april 2020

 

Situationen om det nye coronavirus udvikler sig hastigt, og mange flyselskaber er hårdt ramt af den manglende efterspørgsel. Det resulterer i, at flyselskaberne er nødt til at aflyse mange af deres afgange, og udmeldingerne om, hvilke flyvninger, der er påvirket, opdateres konstant. Her får du den seneste information om flyselskabernes håndtering af coronakrisen, hvor der flyves til og hvilke ruter, der er midlertidigt suspenderet samt råd til, hvordan du får refunderet dine flybilletter, hvis din rejse er påvirket.

 

American Airlines

Det amerikanske flyselskab har meddelt, at de reducerer antallet af deres internationale flyvninger med 75 procent fra og med d. 16. marts til d. 6. maj. American Airlines har midlertidigt suspenderet alle ruter til Asien, med undtagelse af tre ugentlige afgange fra Dallas Worth International Airport (DFW) til Tokyo (NRT).

Som følge af coronavirus, har flyselskabet fjernet ændringsgebyret på rejser frem til d. 30. april for kunder, der har købt billet før den 1. marts. Tilbuddet gælder på alle deres rejser, og kunder har helt frem til d. 31. december 2020 til at ombooke rejsen. Læs mere hos American Airlines, her

 

British Airways

British Airways har oplyst, at de midlertidigt suspenderer alle fly fra London City Airport fra og med d. 23. marts Gatwick Airport fra og med d. 31. marts. De kunder, der har bestilt en rejse med afrejse fra London City Airport og Gatwick i denne periode, vil blive kontaktet direkte af British Airways med information om deres muligheder. Derudover, har flyselskabet suspenderet flyvninger til Kina samt lukket for bookinger mellem London og New York JFK fra d. 24. marts til d. 1. september.

Ønsker man at ombooke sin rejse, har British Airways fjernet ændringsgebyret for alle flyrejser med afrejsedato i perioden 3. marts til 31. maj. Du kan også vælge, at få udbetalt flybillettens pris i en voucher/gavekort i stedet, hvis du har en eksisterende booking med afrejse inden d. 31. maj. Læs mere om British Airway's politik, her

 

EasyJet

Som følge af den faldende efterspørgsel, har EasyJet, lige som mange andre flyselskaber, aflyst en række afgange, primært til og fra Italien. Fra d. 23. marts har flyselskabet fjernet ændringsgebyret for alle rejseændringer, der foretages online. EasyJet meddeler, at kunderne kan vælge at blive ombooket til en ny afgang eller at få refunderet prisen for flybilletten, hvis flyet bliver aflyst. Læs mere på EasyJets hjemmeside, her

 

Emirates

Et af verdens største flyselskaber, Emirates, har meddelt, at de suspenderer alle flyvninger fra og med d. 25. marts. Det kommer efter, myndighederne har udmeldt, at de suspenderer alle ind - og udgående fly, inklusiv mellemlandinger, i FAE de næste to uger. Flyselskabet tilbyder alle berørte passagerer at ombooke til en ny afgang eller at få pengene tilbage enten i form af et gavekort eller kontant udbetaling. Læs mere på Emirates hjemmeside, her

 

Finnair

Finnair oplyser i en pressemeddelelse, at de, fra d. 1. april, skærer 90 procent af deres flyvninger væk. Flyselskabet har allerede aflyst mellem 1.500 og 2000 afgange i de seneste to uger, og nedskaleringen vil fortsætte indtil situationen omkring coronavirussen og dens konsekvenser er forbedret. Fra d. 1. april vil Finnair kun flyve til omkring 20 ruter. 

Finnair har fjernet ændringsgebyret på deres billetter, hvilket betyder, at du gratis kan ombooke din billet til en ny dato med afrejse frem til d. 20. november 2020. Det gælder alle eksisterende bookinger samt nye bookinger, der er købt og bestilt inden d. 30. april 2020. Flyselskabet kontakter alle kunder direkte pr. SMS, hvis fly er blevet aflyst. Du kan læse mere på Finnair's hjemmeside.

 

JetBlue

JetBlue reducerer antallet af flyvninger med 40 procent i april og maj, og de meddeler samtidig, at de ligeledes forventer en stor reduktion i afgange i juni og juli måned.

Flyselskabet har ændret deres vilkår for afbestilling og ombooking og fjernet afbestillings – og ændringsgebyret for alle rejser, der er købt før d. 6. marts og for nye bookinger, der foretages i perioden d. 6. marts til d. 31. marts, så længe flyrejsen afgår inden d. 6. september 2020. Læs mere om JetBlue's regler for ændringer og aflysninger, her

 

KLM

KLM har fra slutningen af marts blandt andet suspenderet følgende destinationer i to måneder: Washington, San Fransico, Houston, Las Vegas, Miami, Minneapolis, Montreal, Vancouver, Cape Town, Mumbai, Kilimanjaro/Dar es Salaam og Rio de Janeiro.

KLM tillader, ligesom en række andre flyselskaber, at du kan ændre de flybilletter, du måtte have booket hos flyselskabet uden at betale gebyr. KLM oplyser, at de nye regler gælder alle rejsende, der har købt billetter hos selskabet inden d. 31. marts, så længe afrejse er inden d. 31. maj. Vælger du at ændre din billet til en dato, der er dyrere end din oprindelige bestilling, skal du betale differencen. Ønsker du at afbestille din rejse, tilbyder KLM at refundere prisen af billetten i form af en voucher. Husk, at du har krav på fuld refusion af din flybillet, hvis flyselskabet aflyser din rejse. Læs mere om KLM's flyveplaner, her

 

Lufthansa

Lufthansa er et af de flyselskaber, der planlægger en mere omfattende reduktion i flyafgange. Flyselskabet har udtalt, and det vil reducere antallet af flyvninger med op til 50 procent i de kommende uger, og det gælder alle flyselskaberne i deres netværk, hvilket blandt andet inkluderer Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines og Air Dolomiti. Det er endnu ikke blevet oplyst præcist, hvilke ruter der vil blive midlertidigt nedlagt.

Derudover, har Lufthansa meddelt, at alle ændringsgebyrer er fjernet for nye rejser, der købes inden d. 31. marts. Det vil dermed være muligt at ombooke rejsen gratis til en hvilken som helst dato inden d. 31. december 2020. For eksisterende bookinger, der er købt og betalt før d. 5. marts med afrejse inden d. 30 april, gælder samme regler. Læs mere på Lufthansa's hjemmeside, her

 

Norwegian

Norwegian har allerede aflyst over 4500 flyvninger, og selskabet har nu meddelt, at de indstiller 85 procent af alle flyvninger i den kommende tid. Samtidigt sendes 90 procent af alle ansatte midlertidigt hjem. Fra d. 21. marts 2020 flyver Norwegian med en meget reduceret ruteplan, som primært bliver på norske indenrigsruter samt mellem de nordiske hovedsæder. Alle interkontinentale afgange vil blive aflyst. Den nye ruteplan vil i første omgang gælde frem til 17. april.

Norwegian tilbyder, lige som mange andre flyselskaber, ekstraordinært alle rejsende at ændre deres booking til et senere tidspunkt uden at skulle betale gebyr. Selskabet oplyser desuden, at kunder der selv ønsker at aflyse deres rejse, vil blive tilbudt refundering i form af CashPoints. Aflyser Norwegian din afgang, vil du som altid have krav på at det fulde beløb retur. Læs mere på Norwegian's hjemmeside, her

 

Ryanair

Ryanair meddelte d. 25. marts, at de har groundet 90 procent af deres flyvninger de kommende uger. Passagerer, hvis fly er aflyst, vil modtage besked herom fra Ryanair enten pr. e-mail eller SMS, og de vil få valgmuligheden om at få pengene retur, ombooke rejsen til et senere tidspunkt eller blive omdirigeret til en ny rute. Du kan se en fuld oversigt over hvilke ruter, der er påvirket på Ryanair's hjemmeside

 

SAS

SAS har lukket de fleste af deres ruter, på nær indenrigsflyvninger, samt flyvninger til de skandinaviske hovedsæder, som dog er blevet begrænset. SAS opererer også stadig med et begrænset antal flyvninger fra København til Tokyo.

SAS tilbyder, at man gratis kan ombooke sin billet, hvis man har købt den inden d. 12. marts 2020, såfremt den oprindelige afrejse var planlagt senest d. 30. april 2020. Den nye rejsedato skal være inden d. 28. februar 2021. Der kan kun ombookes til samme destination, som du oprindeligt havde billet til, og hvis der ombookes til en dyrere afrejsedato, skal du selv betale differencen.

Ønsker du selv af at aflyse din rejse, tilbyder SAS en voucher på samme beløb som din flybillet. Du kan kun få pengene retur, hvis SAS aflyser din rejse. Læs mere om SAS' ombooking – og aflysningsregler her

United Airlines

Det amerikanske flyselskab, United Airlines, har oplyst, at 90 procent af deres internationale flyvninger og 42 procent af deres flyvninger i USA og Canada er midlertidigt suspenderet. Alle passagerer der har booket et fly med afrejse inden d. 30. april kan gebyrfrit ændre deres billet til en senere afgang. For nye bookinger, der er bestilt mellem d. 3. marts og d. 31. marts, gælder det, at kunder kan ændre datoen og tidspunktet gratis i op til et år fra tidspunktet hvor billetten er købt og udstedt. Læs mere om United Airlines’ aflysninger, her 

 

Qatar Airlines

Qatar Airlines fortsætter med at operere deres internationale ruter, og passagerer kan stadig flyve med selskabet, men afhængig af indrejserestriktionerne ved deres slutdestination.

Qatar Airlines er at af de flyselskaber, der har en mere fleksibel afbestillingspolitik. De tilbyder alle rejsende muligheden for at ombooke til en ny afrejsedato eller at bytte deres billet til en voucher, der er gyldig i et år. Det gælder alle ruter og både eksisterende og nye bookinger, så længe afrejse er inden d. 30. september 2020. Ønsker man at ændre sin booking, skal dette gøres mindst 3 dage inden den planlagte afrejsedato. Læs mere om Qatars aflysningspolitik, her

 

Hvornår vil flyene vende tilbage i luften?

Mens store dele af alle flyruter er suspenderet, er det store spørgsmål hos både flyselskaberne og passagererne, hvornår vi igen kan begynde at se ruter starte op. Det korte svar på dette spørgsmål er, at det er der desværre, ingen der ved.

Regeringen arbejder i øjeblikket på højtryk for at bremse spredningen af COVID-19, og det er sandsynligvis ikke før, vi ser et markant knæk på smittekurven, at der så småt vil blive åbnet op for Danmark og rejserestriktionerne vil blive løsnet igen. I mellemtiden opfordrer vi til at passe på jer selv og hinanden ved altid at følge Udenrigsministerets rejsevejledninger, inden man tager ud at rejse.

 

Vi hjælper dig med at få pengene retur

Har du fået aflyst dit fly, hjælper vi dig gerne med at gøre krav på din refusion for din flybillet samt evt. ekstraudgifter, du måtte have haft som følge af aflysningen. Opret din sag via vores onlineformular, og så vil vores dygtige team af eksperter i passagerrettigheder vurdere, om vi kan hjælpe dig med at få erstatning.

 

 

​Læs mere

Coronavirus: Dine rettigheder ved flyaflysning

Aflyst fly på grund af coronavirus?

Forbrugerrådet Tænk: Ikke alle rejseforsikringer dækker under coronakrisen

 

Af Cathrine Jarlbæk Homann