Var dit fly forsinket, aflyst eller overbooket?

Og var du mere end 3 timer forsinket?

Så kræv din ret til kompensation!

Flypassagerers rettigheder

Gældende regler ved flyforsinkelse eller aflysning

Reglerne for flypassagerers rettigheder blev vedtaget af EU parlamentet i 2004. De skal sikre, at du som flypassager har de samme rettigheder, uanset hvilket flyselskab du flyver med. I den efterfølgende periode er reglerne blevet præciseret gennem en række retssager mellem passagerer og flyselskaber.

I Flyforsinkelse.dk kører vi løbende retssager mod flyselskaberne, for yderligere at præcisere, hvilke omstændigheder, der giver flypassagerer ret til kompensation.

EU forordningen er kompleks, og nedenfor får du et kort overblik over, hvad dine rettigheder som flypassager består af.



Hvor har du rettigheder som flypassager?

Reglerne for flypassagerers rettigheder gælder, når du flyver fra et af EU forordningen medlemslande, eller du ankommer til et medlemsland med luftfartsselskab, der er baseret i et medlemsland.

EU forordningens medlemslande er alle lande i EU samt blandt andre: Norge, Island, Schweiz, det vestlige Balkan og Tyrkiet. Se den fulde liste over lande dækket af EU forordningen her


Følgende fly er derfor dækket af EU forordningen:

• Afgang i medlemsland – ankomst i medlemsland: Alle flyselskaber
• Afgang i medlemsland – ankomst uden for medlemsland: Alle flyselskaber
• Afgang uden for medlemsland – ankomst i medlemsland: Flyselskaber baseret i medlemslande
• Afgang uden for medlemsland – ankomst uden for medlemsland: Ingen flyselskaber

Der kan også være tale om passagerrettigheder udenfor EU forordningens medlemslande, men disse fører normalt ikke til finansiel kompensation.



Hvornår har du ret til kompensation?

Som udgangspunkt er det muligt at få økonomisk kompensation, hvis du ankommer mere end to timer senere til din destination, som følge af:

• dit fly blev aflyst
• dit fly blev forsinket
• dit fly blev omdirigeret til anden lufthavn
• dit fly var overbooket, og du kom ikke med

Hvorvidt du har ret til kompensation afhænger af årsagen til forsinkelsen. Rettighederne til økonomisk kompensation bortfalder således, hvis det er ekstraordinære omstændigheder, der er årsag til forsinkelsen.



Aflyste fly og omdirigeringer

Bliver dit fly aflyst, kan du som flypassager have ret til økonomisk kompensation. Det afhænger af, hvad årsagen til aflysningen er, og hvornår flyselskabet annoncerer aflysningen.

Du kan have ret til kompensation hvis:

Flyselskabet annoncerer aflysningen under 7 dage før afgang, og du ankommer til din slutdestination senere end 2 timer efter først planlagt. Eller hvis flyselskabet melder aflysningen under 14 dage før afgang, og du ankommer senere end 4 timer efter forventet.

Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%:

• under 2 timer efter forventet på en kort flyvning under 1.500 km
• under 3 timer efter forventet på en flyvning på 1.500 – 3.500 km. eller inden for EU
• under 4 timer efter forventet på en flyvning på over 3.500 km. uden for EU

Ud over økonomisk kompensation, kan du også have ret til yderligere bistand i ventetiden. Det omfatter måltider og forfriskninger, telefonopkald eller e-mail, og hotel samt transport til hotel, hvis overnatning bliver nødvendig.

Anmeld dit aflyste fly her



Flyforsinkelser

Bliver dit fly forsinket, har du også rettigheder som flypassager. Rettighederne er bestemt efter hvor længe du er forsinket, og hvor langt du skal flyve. Hvis du er over 3 timer forsinket på en kort eller mellemlang flyvning eller 4 timer forsinket på en lang flyvning, kan du have ret til:

• økonomisk kompensation på op til 4.500 kr. pr. passager
• mad, drikke og to telefonopkald eller e-mails i eventuel ventetid
• hotel og transport til hotellet, hvis overnatning er nødvendig

Hvorvidt du kan kræve erstatning fra flyselskabet for dit forsinkede fly afhænger af årsagen til forsinkelsen. De mest hyppige årsager, der i de fleste tilfælde berettiger dig til kompensation, er tekniske problemer eller sygdom hos besætning. Andre gange kan det være dårligt vejr eller strejker, der ligger til grund for forsinkelsen. Her er det kun i nogle tilfælde muligt at opnå kompensation.

Anmeld din flyforsinkelse her



Boardingafvisninger

Passagerrettighederne gælder også, hvis du står i en situation, hvor dit fly er overbooket, og du som konsekvens bliver nægtet boarding. Dine rettigheder kan både indebære refusion af flybillettens pris, betalt mad og drikke, mens du venter på en ny afgang, og en økonomisk kompensation fra flyselskabet på op til 4.500 kr. pr. passager.

Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis afvisningen skyldes:

• mangelfuld legitimation
• mangelfuldt visum eller anden indrejsetilladelse
• for sen check-in
• du afvises grundet sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager
• du på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.

Anmeld din boardingafvisning her



Ekstraordinære omstændigheder

Du kan som flypassager opleve, at flyselskabet afviser dit krav på kompensation med den begrundelse, at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder – også kaldet force majeure.

Ekstraordinære omstændigheder ligger uden for flyselskabets kontrol. Derfor bortfalder din ret til kompensation i de tilfælde. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder kan være:

• dårligt vejr
• naturkatastrofer
• strejker (i nogle tilfælde)
• terrortrusler

Ofte kan du også opleve at flyselskabet uberettiget afviser dit krav på kompensation med denne begrundelse. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at du ved forsinkelser, der skyldes problemer med flyet (fx. tekniske fejl), lasten eller besætningen, i mange tilfælde har krav på kompensation.

I Flyforsinkelse.dk ved vi, hvilke omstændigheder, der er ekstraordinære. Derfor kan vi fortælle dig, om du har ret til kompensation, og vi tager sagen i retten, når flyselskabet giver en grund, der ikke falder under de ekstraordinære omstændigheder.

Er du i tvivl? Se om du er berettiget til erstatning her



Hvor meget har du ret til i kompensation?

Kompensationens størrelse er fastlagt efter, hvor langt du flyver, og hvor længe du er forsinket. Du kan være berettiget til:

250 Euro – hvis du er over 2 timer forsinket på en flyvning på 1.500 km. eller under.
400 Euro – hvis du er over 3 timer forsinket på en flyvning på 1.500-3.500 km. eller inden for EU
600 Euro – hvis du er over 4 timer forsinket på en flyvning på over 3.500 km. uden for EU.

I tilfælde hvor dit fly er aflyst under 14 dage før afgang, og du ankommer til din slutdestination senest 4 timer efter oprindeligt antaget, kan flyselskabet halvere kompensationsbeløbet.



Udgifter i ventetiden

Flypassagerer har som hovedregel ret til forplejning og to gratis telefonopkald eller e-mails efter to timers forsinkelse. Hvis din forsinkelse trækker ud, er flyselskabet forpligtet til at tilbyde at indkvartere dig på et hotel i ventetiden og betale transport til og fra lufthavnen.

Det er ikke altid flyselskaberne gør dig opmærksom på, at du også har krav på bistand i ventetiden. Sørg derfor for at gemme kvitteringer på de ekstraomkostninger, du har i din ventetid. Det kan vi i Flyforsinkelse.dk hjælpe dig med at få refunderet efterfølgende.

Start dit krav om kompensation her