Er du på rette vej?

d. 7. februar 2020

 

I løbet af de sidste par år er flere flyselskaber ved en fejl fløjet til forkerte destinationer. De fleste vil nok være enige om, at dette er ret uheldigt for passagerne ombord! Her er et par eksempler:

 

London - Düsseldorf, via Edinburgh!

I marts sidste år blev passagerne på et British Airways fly til Düsseldorf noget overraskede, da piloten ved landing bød velkommen til Edinburgh! Flypapirerne var tilsyneladende blevet forvekslet før afgang. Efter en hurtig håndsoprækning var det klart, at der var tydelig stemning for at fortsætte til Düsseldorf, hvilket piloten gjorde efter en kort pause. De berørte passagerer fik dermed en noget længere rejse end planlagt. Turen blev samtidig knap så behagelig, da der ikke var tid til at rengøre stoppede toiletter eller få nye forplejninger ombord. British Airways havde svært ved at forklare årsagen til fejlen, men på trods af dette skete nøjagtig samme fejl dagen efter! 

 

De kom dog til det rigtige land...

Knap så alvorligt var det for passagerne på et SAS-fly mod Firenze. Da flyet skulle lette fra København, manglede Firenze som destination i systemet. Da der ingen rutebeskrivelse eller landingstilladelse fandtes, måtte piloterne tænke hurtigt og indtaste en anden lufthavn tæt på. Passagerne måtte derfor tage til takke med en tur til Bologna, ca. 100 km fra Firenze. Herfra blev der sørget for bustransport til Firenze, hvor en flok meget forvirrede passagerer ankom noget forsinket.

 

Passager endte på det forkerte kontinent

Det amerikanske flyselskab United Airlines kan heller ikke se sig fri for at lave fejl. For et par år siden skulle en fransk kvinde flyve fra New York hjem til Paris, men kom ved en fejl til at boarde et forkert fly. I stedet for byernes by endte hun i San Francisco, godt 4000 km i den forkerte retning!

Kvinden talte ikke engelsk og overså derfor, at hendes fly til Paris var flyttet til en anden gate i sidste øjeblik. Da hun troppede op ved den oprindelige gate og opdagede at en anden person sad på hendes flysæde, skyndte flypersonalet sig blot at tildele hende en ny plads - uden først at tjekke, at hun var på det korrekte fly.

Ved ankomsten i San Francisco sørgede United Airlines for, at hun kom med første fly til Paris - sammen med en stor undskyldning. Dét, der skulle have været en rolig otte-timers flyvetur, blev til en 28-timers forvirrende og strabadserende rejse for franskmanden.

Dette er ekstreme eksempler på, hvor galt det kan gå - og heldigvis hører det til sjældenhederne, at passagerer udsættes for så uansvarlig opførsel fra flyselskaberne. Men måske du alligevel skal være ekstra opmærksom, næste gang du skal ud at flyve? 

Kilde: BBC, TV2 og Ekstra Bladet

 

Andre nyheder

Jens Henrik valgte udbetalingsgaranti og fik sin kompensation straks

Coronavirus: Er dit fly blevet aflyst?

5 tips til mere klimavenlige rejser

Græshoppesværm tvinger fly til nødlanding