Er dit fly aflyst pga. coronavirus? Vi hjælper dig med at få pengene retur
d. 8. juli 2020
Selv om coronavirus betegnes som force majeure, betyder det ikke, at flyselskaberne eller rejsebureauerne er fri for ansvar ved aflysninger. Det har Europa-Kommissionen slået fast, når de siger, at flypassagerer, har krav på at få pengene refunderet for flybilletten, hvis flyet er aflyst som følge af coronakrisen. Alligevel har det for mange passagerer vist sig at være en udfordring at få refunderet pengene for deres aflyste flybilletter.
I Flyforsinkelse.dk oplever vi, at mange er kommet i klemme, og vi tilbyder derfor hjælp til at håndtere kravet mod flyselskaberne og rejsebureauerne, som kan være svære at arbejde med. Læs med her hvis du vil få styr på dine rettigheder, hvor vi har samlet nogle af de mest hyppige spørgsmål vedr. refusionsrettigheder under coronakrisen.
Jeg har købt en rejse, men jeg vil ikke afsted. Har jeg ret til refusion?
Fraråder Udenrigsministeriet rejser til et område, og har du selv købt flybilletter, har du ikke krav på at få pengene tilbage. Du har nemlig, som udgangspunkt, ingen afbestillingsret på flybilletter. Du kan i stedet kontakte flyselskabet, inden du aflyser rejsen og høre, om du kan ombooke til en anden destination eller flytte rejsen til et andet tidspunkt. Ønsker du slet ikke at komme afsted, kan du evt. afvente en udmelding på status for rejsen fra flyselskabet, før du selv afbestiller den.
Din ret til refusion kan dog afhænge af, om det er en pakkerejse eller en enkeltbillet, du har købt, og derfor bør du altid tjekke aftalevilkårene for din rejse. Har du købt en pakkerejse, er du dækket af Pakkerejseloven. Du kan læse mere om reglerne for pakkerejser i denne artikel.
Har jeg ret til refusion, hvis jeg har accepteret en voucher?
I tilfælde af, at dit fly er aflyst, har du ret til enten at få refunderet flybillettens pris, eller at få ombooket din rejse til et senere tidspunkt. Mange flyselskaber tilbyder i øjeblikket en voucher som refusion i stedet for at refundere pengene. Accepterer du en voucher, frasiger du dig samtidig retten til at få omlagt din rejse eller til at få pengene retur. Husk, at du altid har krav på at få refunderet pengene, hvis du ønsker dette.
Hvad hvis jeg har købt en pakke - eller charterrejse?
Som udgangspunkt er en rejse en pakkerejse, hvis der i den samlede bestilling indgår minimum to ydelser, og begge ydelser er købt og betalt hos samme rejsearrangør. Det kan f.eks. være, at rejsen indeholder transport og overnatning eller en aktivitet.
Hvis du har købt en pakkerejse, er du dækket af Pakkerejseloven, som siger, at du har ret til refusion, hvis din rejse bliver aflyst. Du skal derfor tage kontakt til dem, der har solgt dig rejsen, som oftest vil være et rejsebureau. Hvis det ikke lykkes at opnå refusion herigennem, og du mener, at du er berettiget til at få pengene refunderet, hjælper vi gerne med at føre din sag.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke får pengene tilbage?
Det er desværre langt fra altid tilfældet, at flyselskaberne og rejsebureauerne lever op til reglerne om retten til refusion og særligt i denne tid, hvor de er yderligere økonomisk presset, hvilket kan komme til udtryk i meget lange svartider. Det sætter en masse forbrugere i en situation, hvor de bliver ignoreret eller i nogle tilfælde vildledt af flyselskaberne.
I Flyforsinkelse.dk er vi klar til at hjælpe de passagerer, der er kommet i klemme på grund af COVID-19, med at få pengene refunderet for deres tabte flybilletter og evt. ekstraudgifter. Vi klarer både flyrejser og pakkerejser. For at anmelde dit krav skal dine samlede udgifter løbe op i minimum 750 kr. Vores salær er, som altid, 25% + moms af din erstatning, og skal sagen i retten, koster dette ikke ekstra. Vær venligst opmærksom på, at der ved indsendelse af kvitteringer m.m. for ekstraudgifter tydeligt skal fremgå pris.
Opret din sag, og så vil vores dygtige team af eksperter i passagerrettigheder vurdere, om vi kan hjælpe dig. Får du ikke erstatning, er det helt gratis.
Læs mere
GUIDE: Sådan påvirker coronavirus din rejse til sommer
Coronavirus: Dine rettigheder ved flyaflysning
Forbrugerrådet Tænk: Ikke alle rejseforsikringer dækker under coronakrisen
GUIDE: Sådan håndterer flyselskaberne coronakrisen